Man kan bara ha en första konferens en gång. För vem har inte suttit och snackat med kollegor om en viss konferens under ett visst år? Men att kunna säga att man var med på den första kommer att skapa ett speciellt slags nostalgiskt skimmer. Vi var där och satte riktningen för framtiden.
Måhända överdrivet svulstiga ord, men ett blogginlägg ska ju börja på något sätt, och det här var det bästa undertecknad kunde uppbringa!
Holly strävar efter att vara ett agilt företag i alla hänseenden. Eller ”smidigt” som vi snarare försöker beskriva det som, eftersom det tar oss bort från det aningen misshandlade ordet agil, som är trendigt att slänga sig med, men som alltför ofta blir snömos. Vi försöker vara smidiga i alla hänseenden och jobbar aktivt med att från start etablera ett smidigt förhållningssätt till vårt arbete. Det är såklart ingenting som görs i en handvändning och där det inte heller finns ett tydligt slutmål. Ständig förbättring är en grundprincip, vi behöver successivt utvärdera oss själva och agera på detta.
En liten anekdot om gemensamt skapande
Låt oss bryta av med en liten anekdot, för vem gillar inte exempel hämtade från verkligheten? Den israeliska psykologen Daniel Kahneman, som belönats med Nobelpriset, genomförde ett experiment som involverade ett lotteri ”med en twist”. Hälften av deltagarna fick slumpmässigt tilldelade numrerade lotter. Den andra hälften fick en tom lott och en penna och uppmanades att välja sitt eget lotterinummer. Forskarna erbjöd sedan att köpa tillbaka alla lotter. Eftersom lotteri är ren tur och varje lott har samma sannolikhet att vinna, borde alla lotter ha samma värde. Men svaret är inte rationellt. Personer som skrev sina egna lotterinummer krävde alltid minst fem gånger mer för sin lott. Hur är detta tillämpbart på Holly? Människor stödjer det de hjälper till att skapa.
Det är här konferensen kommer in i bilden, eftersom allt det jag hittills pratat om var just temat för dagen. Vad innebär en smidig företagskultur, vad finns det för styrkor med det och är det ens något vi vill göra? Men framförallt, hur ska vi göra det så att alla känner sig inkluderade och villiga att bidra? Det kan låta enkelt på pappret att bara säga saker som ”hej, var med och skapa. Kom gärna med förslag på saker vi kan göra bättre, och försök sätta din egen prägel på vårt gemensamma bygge”. Men, om man istället får vara delaktig i framtagandet av de här principerna och de konkreta åtgärderna, då borde väl också engagemanget öka?
Konferensen i sig
Vad gjorde vi då? Jo, vi körde två olika pass, där den första handlade om hur vi implementerar en smidig företagskultur på Holly utifrån de 12 agila principerna. Det andra var ett regelrätt retrospektiv om Hollys senaste halvår. Det är väl nu jag också ska slänga mig med urvattnade formuleringar som att alla var engagerade och att diskussionerna aldrig ville ta slut. Det stämde såklart, men det absolut viktigaste var att vi dels har en jäkla backlog av konkreta actions vi ska implementera och dels fick alla bli hörda och sedda!
Efter detta kanske folk skulle beskriva att konferensen började på riktigt, med middag och övernattning på superhärliga Knarrholmen, med roliga aktiviteter därtill. Här skulle man gärna vilja smaska på med fler härliga detaljer, men om jag orerat kring inkludering och gemensamt skapande i ett blogginlägg av modell medel, så vore det dumt om jag inte istället gör reklam för oss och att ni såklart ska bli del av vårt härliga gäng så ni får uppleva det från insidan. Det finns nog tid för det första av mycket annat också.
På återhörande!